maandag 14 februari 2011

VU open dag

Natuurlijk moet ik ook bedenken wat ik na mijn eindexamen wil gaan doen. Daarom ben ik zaterdag naar de open dag op de VU geweest. Het was erg druk, waardoor je amper kon zien hoe het hoofdgebouw er vanbinnen uitzag, maar het was wel erg interessant.

De eerste voorlichtingsronde ben ik naar Rechtsgeleerdheid geweest. Uiteraard begon hij als inleiding over de zaak Wilders.. Ik weet niet of de moslims dat zo leuk vonden maarja. Er werd wel een goed beeld gegeven wat de studie inhoudt. Vooral veel lezen en schrijven en goed Nederlands kunnen was wel een vereiste. Ik kreeg niet het idee dat dit me heel erg aantrok, want ik vond het wel een beetje saai.

De tweede voorlichtingsronde ging ik naar Criminologie. Deze opleiding staat al een tijdje op mijn netvlies en vind ik erg interessant. Het is eigenlijk de enige opleiding die me echt interesseert en leuk lijkt. De eisen zijn wel pittig. Je moet namelijk goed zijn in Engels, Wiskunde A en Nederlands. Daarom moet je aan het begin een taaltoets en wiskunde toets maken. Hier wordt je niet op afgerekend, maar je kan er wel bijspijkercursus voor krijgen. Bij Criminologie wordt gekeken naar criminaliteit en dan uit verschillende invalshoeken, wat ik erg leuk vind, want ik houd niet zo van één ding. Dus je krijgt psychologie, sociologie, strafrecht enz. Dit lijkt me allemaal erg leuk. En het voordeel is dat er maar 10-12 contacturen per week zijn en de rest zelfstandig werken is. Uiteraard was bij de voorlichting weer een voorbeeld over Wilders met zijn tuigdorpen.
Helaas is deze opleiding met loting. Ik moet me dus inschrijven en maar hopen dat ik word ingeloot. Dit gebeurt op basis van cijfers net als bij Geneeskunde. Je kunt je ook alleen maar voor de opleiding inschrijven en niet voor de locatie dat is wel erg jammer, want met mijn ziekte is de VU echt de beste optie. Leiden en Rotterdam zijn er ook nog. Dus de kans bestaat dat ik daar ingeloot word. Misschien kan ik dan nog van plek ruilen. Gelukkig kan je wel een voorkeur uitspreken en als ik niet word ingeloot kan ik nog in beroep gaan vanwege mijn ziekte en gezondheidsdingen, want ik hoor pas 15 juli de uitslag en de VU wil graag ruim van te voren weten wat er voor mij allemaal geregeld moet worden. Dus daarom moet ik nog een gesprek hebben met de studiebegeleiders. Ook is er ongeveer 1/3 kans dat je ingeloot word aangezien er ongeveer 3x zoveel inschrijvingen zijn dan plaatsen..

Het gebouw waar Rechtsgeleerdheid en Criminologie gegeven wordt is vorig jaar helemaal vernieuwd. Daar heb ik dus ook even een kijkje genomen. Dat was erg modern en heel mooi geworden. Ik zie mij daar wel zitten!

Dit wordt vast nog eens vervolgd..

2 opmerkingen:

  1. Wat spannend Gwen!
    Echt leuk dat je het zo helder voor ogen hebt en enthousiast bent!

    Oh enneuh, Rechtsgeleerdheid is ook echt heel leuk hoor, heb ik ook gedaan (niet afgemaakt)!
    Pleiten enzo... Ik vond het niet saai iig!

    x!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes met je keuze. Ik heb psychologie gedaan, en die 10 contacturen is heel handig als je CF hebt, vond ik. Alle tijd voor jezelf en je behandeling, en je loopt niet snel achter. Ik kreeg ook nog een jaar extra stufi via de studentendecaan, zodat ik in deeltijd stage kon lopen. Maar goed, veel succes, en geniet ervan want je studietijd is echt heel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen